péntek, november 03, 2006

Sült cékla aiolival

Nagyon régóta szeretném kipróbálni a sült céklát, azóta, mikor Chili&Vaniliánál először olvastam. Anya szokott télen céklasalátát készíteni, a szokásos módon, ecetesen, tormával. Mindig rimánkodnom kellett, hogy hagyjon nekem egy kicsit a sima főtt céklából, mert az olyan finom. De mindig az összeset megcsinálta. Pedig sokkal finomabbnak tartottam magában, szinte sajnáltam, hogy saláta lesz belőle. És egészen addig nem, tudtam, hogy a célkából mást is lehet csinálni, míg rá nem találtam Chili&Vaniliára.
Most, hogy megcsináltam az első sült céklámat, már tudom, hogy sokszor készítek még ilyet, mert nagyon finom. Kíváncsi vagyok, Anya mit fog szólni hozzá, mert ő nagyon kritikus minden újításommal kapcsolatban. Bár az jó előjelnek számít, hogy nyáron, amikor egyelte a céklát a kertben, én nem engedtem neki a bébicéklákat kidobni, hanem köretet készítettem belőlük, és az meglepően ízlet - mindkettőnknek. Sülthúshoz és krumplipüréhez ettük, és kb. ez alapján a recept alapján készítettem. Ha jól emlékszem, megpucoltam a céklákat, mézes, balzsamecetes, olivaolajas pácba forgattam őket, amibe került még borsikafű is, és így sütöttem meg serpenyőben. Nagyon finom volt.

Most két kisebb céklát szedtem a kertben, megpucoltam, és egyben, alufóliával letakarva kb egy óra alatt megsütöttem. Majd csíkokra vágtam őket, és 2:1:1 arányú olivaolaj:balzsamecet:méz keverékben megforgattam őket, meg sóztam, borsoztam. Ezután még egy serpenyőben rákaramellizáltam a mézet.
Közben aiolit készítettem, aminek a receptjét Aubergine-nél találtam: egy tojás sárgájába két gerezd fokhagymát nyomtam, és jól összekevertem. Majd egy deci olajat csorgattam bele folyamatos keverés mellett. Sóztam, tettem bele pici fehérborsot is.
Ebbe az ajoliba lehet mártogatni a céklacsíkokat. Nekem nagyon ízlett, egy céklát be is vágtam, nagyon kíváncsi vagyok, Anyukám megeszi-e egyáltalán.... :D

Update:
Megette, sőt ízlett neki. De megegyesztünk, hogy ezek után a sült cékla köretként fog inkább szerepelni az asztalunkon. (Hozzátenném, farkaséhesen ért haza, és a céklámat ajolistól pirított vajas kenyérhez és császárszalonnához ette, némi rockforttal... :))) Mondom, kicsit éhes volt... )

Nincsenek megjegyzések: